Jakie uprawnienia ma kupujący w sklepie tradycyjnym?

Wiele osób się zastanawia nad tym czy można zwrócić towar zakupiony w sklepie stacjonarnym. Poniżej znajdziesz krótki artykuł, dotyczący tego jakie uprawnienia ma kupujący w sklepie tradycyjnym. Przeczytaj go koniecznie!

Zwrot towaru w sklepie internetowym

Zacznijmy od tego, że cała procedura zwrotu została szczegółowo opisana w ustawie o prawach konsumenta, która weszła w życie 25 grudnia 2014 roku. Jednak warto także wskazać, że sprzedawca nie może żądać od konsumenta, aby zwrot towaru nastąpił w oryginalnym opakowaniu wraz z paragonem lub fakturą. Koniecznie należy o tym pamiętać, gdyż jest to jedna z najczęstszych klauzul spotykanych w regulaminach sklepów internetowych. Ponadto pamiętajmy o tym, że klient ma prawo produkt zobaczyć czy też przymierzyć. Pomimo to koniecznie trzeba mieć na względzie, to, że jeśli towar ulegnie uszkodzeniu, sprzedawca będzie mógł wystąpić do konsumenta z żądaniem zapłaty odszkodowania za zmniejszenie wartości zwracanej rzeczy.

Zwrot towaru w sklepie stacjonarnym

W sklepie stacjonarnym warunki zwrotu ustala jednak właściciel sklepu i nie ma żadnej powszechnej regulacji w tym zakresie. Oczywiście najczęściej sieciówki umożliwiają swoim klientom zwrot towaru w przeciągu 30 dni od daty zakupu. Ale warto mieć na względzie, że w takim wypadku sprzedawca może żądać od klienta dołączenia paragonu czy też faktury, ponieważ to on określa warunki zwrotu. Ponadto sprzedawca w sklepie stacjonarnym może także zastrzec, iż towary przecenione nie podlegają zwrotom, co w przypadku sklepu internetowego z pewnością zostałoby uznane za klauzulę niedozwoloną. Dlatego, drogi Kliencie, pamiętaj jednak, iż nawet jeżeli sprzedawca przyznaje Tobie prawo zwrotu, to kupowany towar należy dokładnie obejrzeć. W związku z tym, jeżeli zauważysz, że dana rzecz jest brudna, a w sklepie nie ma już innego egzemplarza, możesz poprosić sprzedawcę, aby odnotował ten fakt na paragonie. Co ważniejsze - to samo tyczy się sytuacji, w której to dany produkt nie posiada metki.

Reklamacje towaru zakupionego w sklepie internetowym oraz w sklepie stacjonarnym

Przede wszytskim, skoro regułą jest, że klient kupujący przez Internet ma więcej praw oraz przywilejów, to najpewniej to samo tyczy się reklamacji. W szczególności, że bardzo często w sklepach, niemalże tuż obok kas fiskalnych można dostrzec kartki, których to treść brzmi: „Po odejściu od kasy reklamacji nie uwzględnia się”. Pojawia się więc w tym miejscu pytanie: czy aby na pewno jest to zgodne z prawem? Otóż towar z tytułu rękojmi można co do zasady reklamować w przeciągu dwóch lat od daty wydania towaru, chyba że jest to towar używany, wówczas sprzedawca może ograniczyć swoją odpowiedzialność do roku.

Kategorie: Prawa konsumenta,